PESANTREN VIRTUAL
www.pembelajaran-virtual.blogspot.com
PESANTREN VIRTUAL BERBASIS ICT
Teknologi Informasi dan Komunikasi, Imformation and Communication Technology, Pembelajaran dan Pendidikan
Senin, 11 November 2013
Selasa, 05 November 2013
RESENSI BUKU
·
Judul : Penjelasan Budaya Ilmu
·
Pengarang : Wan Mohd. Nor Wan Daud
·
Penyunting : Woro Lestari
·
Penerbit : Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka
·
Tahun Terbit : 1997
·
Tempat Terbit : Selangor - Malaysia
·
Halaman : 180
·
Ilustrasi Buku : Kuning kehijauan, terdapat gambar buku
terbuka dan di atasnya bertuliskan ‘Budaya Ilmu’.
Wan
Mohd Nor Wan Daud, lahir di Tanah
Merah, Kelantan, Malaysia 23
Desember 1955. Beliau mengikuti pendidikan awal di
Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Inggeris Tanah Merah dan Sekolah
Menengah (SM) Dato' Mahmud Paduka Raja Tanah Merah. Sesudahnya beliau
meneruskan pengajian ke Maktab Sultan Ismail, Kota Bharu serta menyambung
pendidikan ke Northern Illinois University dalam Sarjana Muda Kaji Hayat dan
Sarjana Kurikulum & Pengajaran dan menyempurnakannya dengan Ijazah
Kedoktoran Falsafah (Pemikiran Pendidikan Islam) di University of Chicago.
Beliau berpengalaman sebagai Presiden Kebangsaan Kumpulan Kajian Islam Pelajar
Malaysia (MISG) AS dan Kanada dan Presiden Kebangsaan Muslim Students'
Association of US and Canada.
Wan Mohd Nor memulai
jejak akademiknya sebagai Tutor Fakulti Pengajian Islam di Universiti
Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Penolong Pengarah di Bahagian Perancangan &
Penyelidikan Pendidikan (ERPD) di Kementerian Pendidikan, sebelum berpindah ke
International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) untuk
bersama-sama Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas membina institusi pemikiran
dan peradaban Islam itu sebagai Timbalan Pengarah sejak 1988 hingga 2002. Pada
2006 pula, beliau dilantik sebagai Felo Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu
(ATMA) UKM sebelum menyumbangkan bakti kesarjanaan di Pusat Kajian Tinggi
Islam, Sains dan Peradaban (CASIS) Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
Karya-karya beliau
telah diterjemah ke bahasa Melayu, Indonesia, Turki, Jepang, Parsi, Rusia,
Bosnia, Arab dan Macedonia. Beliau turut diundang ke pelbagai seminar dan
ceramah di AS, UK, Rusia, Iran, Turki, Afrika Selatan, Pakistan, Sudan, Oman,
Arab Saudi, Mesir, Jepang, Indonesia, Bosnia dan Singapura.
Sumbangan akademik
beliau turut disalurkan sebagai Advisory Council for the Center for Strategic
Middle Eastern Studies (CSMES), Zirve University, Gaziantep, Turki; mantan
Editor Perunding Jurnal ISTAC, as-Shajarah; ahli Majlis Penasihat Toda
Institute for Global Peace and Policy Research, Hawaii; mantan Penasihat
Antarabangsa, Program Sarjana Pengajian Islam, University of Melbourne,
Australia; Editor Perunding AFKAR di Akademi Islam, Universiti Malaya (UM);
International Journal of Pesantren Studies di Jakarta; Tsaqafah: Journal for
Islamic Sciences and Culture, juga di Jakarta dan Tafhim, yaitu jurnal Institut
Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Buku ini merupakan edisi kedua karya yang
pernah diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1991 dan cetak ulang sebanyak tiga
kali. Edisi ini mengandung dua bab baru. Kekeliruan dalam usaha membangun
budaya ilmu dalam upaya memotivasi para pencari ilmu dalam membina umat
manusia, masyarakat dan tamadun, dapat menyebabkan kejayaan sebuah bangsa gagal
tercapai: ia tersekat di tahap superficial,
atau bersifat duniawi, karena kurang mengambil unsur lain seperti akhlak dan
keadilan, padahal dalam Islam, ilmu dan iman berkait erat. Prof. Wan Mohd. Nor
Wan Daud mengupas konsep budaya ilmu, serta menjelaskan berbagai definisinya
berkaitan dengan pemahaman Islamisasi ilmu-ilmu sembari menyorot pelbagai bangsa
dan tamadun, serta membahas ciri yang dapat diteladani berkaitan dengan jatuh
bangunnya sesuatu kaum dengan budaya ilmunya. Keperluan dan aspek praktikal
dalam memupuk budaya ilmu dan satu contoh institusi yang menjelmakan gagasan
budaya ilmu turut dipersoalkan.
Buku ‘Penjelasan Budaya Ilmu’ terdiri dari 6
bab, membahas topic-topik antara lain ;
Bab 1 : Budaya Ilmu dan Tamadun, bab 2 : Konsep
Budaya Ilmu, bab 3 : Sistem Nilai Budaya Ilmu dan Jelmaan Sejarahnya, bab 4 :
Islamisasi Ilmu, bab 5 : Budaya Ilmu di Malaysia dan bab 6 : Pelaksanaan di
Malaysia.
Pendahuluan. Pentingnya ‘ilmu pengetahuan’ bagi
setiap indivvidu dan masyarakat. Buku ini menjelaskan konsep ilmu dalam Islam.
Menjelaskan cirri budaya ilmu Islam, sejarah Negara yang bertamadun, sejarah
Malaysia yang berbudaya ilmu lain-lainnya.
Bab 1; Budaya Ilmu dan Tamadun. Memberikan
penjelasan tentang peranan budaya ilmu bagi kejayaan, kekuatan dan kebahagiaan
seseorang dan bahkan suatu bangsa. Negara minyak yang kaya raya terpaksa
bergantung hampir dalam semua aspek penting kehidupan negaranya kepada Negara
lain yang lebih maju secara keilmuan dan peradabannya. Kekuatan seperti jumlah
tenaga manusia dan kemampuan tentaranya belumlah menjadi factor dominan dalam
membangun kekuatan dan kejayaan sebuah bangsa, bahkan seringkali Negara kecil
yang tidak memiliki jumlah tenaga manusia dan bala tentara yang banyak menjadi
besar, terhormat dan disegani hanya karena memiliki budaya ilmu yang tinggi.
Beberapa Negara tersebut antara lain; Yunani, Yahudi, China, India, Jepang,
Barat dan Islam.
Bab 2; Konsep Budaya Ilmu. Yang dimaksud dengan
budaya ilmu adalah adanya sebuah kondisi dimana seluruh lapisan masyarakat
melibatkan diri baik langsung mapun tidak langsung dalam kegiatan keilmuan.
Prilaku individu, masyarakat dan kebijakan sebuah Negara diputuskan berdasarkan
ilmu pengetahuan, baik berdasarkan kajian maupun berdasarkan musyawarah
mufakat. Pembudayaan ilmu merupakan kerjasama semua pihak, tidak hanya terletak
di pundak guru professional, para usahawan, pemerintah, politisi, ibu dan bapa
dan lain-lain. Masyarakat yang berbudaya akan menolak dan membenci pandangan ,
pernyataan serta perbuatan yang tanpa dilandasi ilmu dan kebenaran. Tidak boleh
ada pandangan bahwa budaya ilmu cukup diupayakan oleh kalangan guru saja.
Islam memandang adanya hubungan antara ilmu dan
tamadun, semuanya bersumber kepada al-Qur’an dan al-Sunnah. Islam dalam budaya ilmu
bertitik tolak dari ilmu, bukan hawa nafsu atau kepentingan sempit pribadi.
Ilmu datangnya dari Allah yang diturunkan melalui para Rasul pilihan,
mengandung aspek dzahir dan ghaib. Oleh karenanya ruang lingkup ilmu dalam
Islam amat luas dan tidak terbatas.
Sementara Barat mendifinisikan ilmu secara
sempit, sehingga ilmu hanya dimaknai pada hal-hal yang dapat dibuktikan secara empiric,
sedangkan kajian soal yang ghaib, seperti Allah, syetan, jin, sorga, neraka,
kehidupan akhirat tidak termasuk ilmu.
Bab 3 ; Sistem Nilai Budaya Ilmu dan Jelmaan
Sejarahnya. Bab ini membahas beberapa nilai yang harus dimiliki oleh siapa saja
yang aktif membangun budaya ilmu. Nilai – nilai tersebut antara lain ; 1) mementingkan
ilmu; ilmu adalah nilai paling penting. Menolak nilai kebebalan, kebodohan dan
kepalsuan. Ilmu dimulyakan, dituntut dan dihayati seumur hidup dengan penuh
keikhlasan. Prndidikan yang benar tidak akan memisahkan pelaksanaannya kepada
pendidikan formal, informal dan non-formal, 2) berkekalannya hasil ilmiah; para
ilmuan dan ahli fikir diangkat martabatnya, usaha ilmiah mewariskan
kemashlahatan bersama dan memahami agama dalam usaha keilmuan adalah merupakan
satu ibadah dan jihad, 3) keberlanjutannya usaha keilmuan; manusia mempunyai
tanggung jawab sepanjang hidupnya dan usaha keilmuan harus senantiasa
diusahakan selama hayatnya, 4) hormat dan kritis terhadap ilmu; Keberanian mencari
kebenaran dengan menimba dan memperbaiki hasil pemikiran manusia terdahulu dan
semasa. • Aristotle – tujuan memperbaiki ilmu, menyimpang daripada gurunya
Plato, 6. Kesinambungan Tradisi Ilmu • Berkesinambungan ilmu dengan mengetahui
khazanah ilmu generasi terdahulu , 5) kesinambungan ilmu; tidak pernah berhenti belajar
seperti Abu Hanifah yang sudah termasyhur dengan keilmuannya tetapi tetap
belajar kepada Imam Malik yang umurnya 13 tahun lebih muda darinya. Al-Jahiz,
bangsa Negro Abdi, penjual roti dan ikan, mencari ilmu bukan di tempat kuliah,
tetapi dengan cara bergaul dengan para ilmuwan, menghadiri masjid dan mempelajari
ilmu-ilmu berguna dengan pengunjung masjid, Ibn Rusy tidak pernah berhenti
belajar kecuali 2 (dua) hari, yaitu hari kematian bapaknya dan hari
perkawinannya, 6) kepemimpinan; kepemimpinan memiliki andil sangat penting bagi
terbangunnya budaya ilmu. Karena bila seorang pemimpin tidak mendorong tradisi
keilmuan dalam berbagai aspek kehidupan masyarakat, maka akan hancurlah tatanan
keilmuan suatu bangsa, 7) bermusyawarah; Bagi Plato, misalnya, seseorang bakal pemimpin
harus terlebih dahulu mempunyai kebijaksanaan dan umurnya tidak kurang daripada
50 tahun. Melalui latihan falsafah ini beliau akan mengetahui antara lainnya,
cara berfikir yang rasional dan tidak mengikut hawa nafsu serta tekana
sementara. Dia harus akan mengetahui hakikat kewujudan, Tuhan, manusia dan
rohnya – unsur yang kekal tentang peribadi kemanusiaan. Dia juga harus
mengetahui makna sebenar kebahagiaan atau kebaikan yang mahu diberikan kepada
rakyatnya, begitu juga dengan makna sebenar keadilan keberanian dan lain-lain.
• Ibn Khaldun, falsafah Plato terlalu agak ideal, tetapi diterima kerana
penekanannya pada aspek kerohanian manusia dan kepada keilmuaan sebagai
prasyarat utama kepimpinan itu dan
8) peranan wanita, Ciri penting dalam nilai pembanguna budaya ilmu
Bab 4 ; Penulis
melihat islamisasi ilmu merupakan bentuk dari kesadaran umat dimana selama ini
konsep pendidikan dan ilmu bermuara ke Barat. Ia seakan melambangkan kebenaran
hakiki, keadilan, perubahan dan pembaruan yang melibatkan umat Islam.
Bab 5 ; Budaya Ilmu di Malaysia. Kajian Syed
Naquib al-Attas mengenai sejarah kedatangan Islam di alam Melayu telah member
kesan yang besar terhadap masyarakat Melayu, baik dari segi ekonomi, social
budaya, pemikiran serta kepercayaan. Budaya ilmu di Malaysia telah muncul sejak
zaman kesultanan Melayu dan Aceh dan melahirkan beberapa tokoh seperti Tun Seri
Lanang.
Islam berkembang merata ke seluruh masyarakat
Malaysia termasuk pemimpin Negara. Oleh karenanya maka budaya ilmu Islam
menjadi berkembang sangat pesat. Masyarakat, para ilmuwan dan pemimpin Negara
menghormati ilmu dan usaha dalam bidang keilmuan terus bergaerah di seluruh
lapisan masyarakat Melayu. Ilmu yang banyak dibincang pada masa itu ialah ilmu agama dan
tidak ada dalam bidang akliah seperti perubatan sains dan teknologi. • Perkembangan
pendidikan di pondok di Patani, kelantan, di kedah pada abad 19 sehingga
pertengahan abad ke 20 masihi.
Bab 6 ; Pelaksanaan di
Malaysia. Penulis menjelaskan bahwa untuk membina budaya komprehensif
memerlukan perubahan nilai dan pegangan hidup.
Perubahan kepada tiga kelompok dasar masyarakat: yaitu; kelompok
pemimpin politik, pemerintah, guru dan para orang tua. Hal-hal yang perlu
diambil kira ialah :1) Sistem nilai dan falsafah pembangunan Negara 2)
Penghormatan kepada ilmuwan dan pendidik 3) Merapatkan cediakawan dengan
masyarakat 4) Pembacaan bermutu 5) Peranan contoh pemimpin 6) Ilmu dalam
membuat keputusan 7) Peranan media massa 8) Persediaan bahasa ilmu dan kegaerahan
penerjemahan.
Persensi adalah Dosen Tetap Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Azhaar dan kandidat Doktor Pendidikan Islam pada Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun, Bogor
Langganan:
Postingan (Atom)