PESANTREN VIRTUAL BERBASIS ICT

Teknologi Informasi dan Komunikasi, Imformation and Communication Technology, Pembelajaran dan Pendidikan

Selasa, 05 November 2013

RESENSI BUKU










 ·       Judul : Penjelasan Budaya Ilmu


·       Pengarang : Wan Mohd. Nor Wan Daud
·       Penyunting : Woro Lestari
·       Penerbit : Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka
·       Tahun Terbit : 1997
·       Tempat Terbit : Selangor - Malaysia
·       Halaman : 180
·       Ilustrasi Buku : Kuning kehijauan, terdapat gambar buku terbuka dan di atasnya bertuliskan ‘Budaya Ilmu’.

Wan Mohd Nor Wan Daud, lahir di  Tanah Merah, Kelantan, Malaysia 23 Desember 1955. Beliau mengikuti pendidikan awal di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Inggeris Tanah Merah dan Sekolah Menengah (SM) Dato' Mahmud Paduka Raja Tanah Merah. Sesudahnya beliau meneruskan pengajian ke Maktab Sultan Ismail, Kota Bharu serta menyambung pendidikan ke Northern Illinois University dalam Sarjana Muda Kaji Hayat dan Sarjana Kurikulum & Pengajaran dan menyempurnakannya dengan Ijazah Kedoktoran Falsafah (Pemikiran Pendidikan Islam) di University of Chicago. Beliau berpengalaman sebagai Presiden Kebangsaan Kumpulan Kajian Islam Pelajar Malaysia (MISG) AS dan Kanada dan Presiden Kebangsaan Muslim Students' Association of US and Canada.
Wan Mohd Nor memulai jejak akademiknya sebagai Tutor Fakulti Pengajian Islam di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Penolong Pengarah di Bahagian Perancangan & Penyelidikan Pendidikan (ERPD) di Kementerian Pendidikan, sebelum berpindah ke International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) untuk bersama-sama Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas membina institusi pemikiran dan peradaban Islam itu sebagai Timbalan Pengarah sejak 1988 hingga 2002. Pada 2006 pula, beliau dilantik sebagai Felo Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) UKM sebelum menyumbangkan bakti kesarjanaan di Pusat Kajian Tinggi Islam, Sains dan Peradaban (CASIS) Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
Karya-karya beliau telah diterjemah ke bahasa Melayu, Indonesia, Turki, Jepang, Parsi, Rusia, Bosnia, Arab dan Macedonia. Beliau turut diundang ke pelbagai seminar dan ceramah di AS, UK, Rusia, Iran, Turki, Afrika Selatan, Pakistan, Sudan, Oman, Arab Saudi, Mesir, Jepang, Indonesia, Bosnia dan Singapura.
Sumbangan akademik beliau turut disalurkan sebagai Advisory Council for the Center for Strategic Middle Eastern Studies (CSMES), Zirve University, Gaziantep, Turki; mantan Editor Perunding Jurnal ISTAC, as-Shajarah; ahli Majlis Penasihat Toda Institute for Global Peace and Policy Research, Hawaii; mantan Penasihat Antarabangsa, Program Sarjana Pengajian Islam, University of Melbourne, Australia; Editor Perunding AFKAR di Akademi Islam, Universiti Malaya (UM); International Journal of Pesantren Studies di Jakarta; Tsaqafah: Journal for Islamic Sciences and Culture, juga di Jakarta dan Tafhim, yaitu jurnal Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Buku ini merupakan edisi kedua karya yang pernah diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1991 dan cetak ulang sebanyak tiga kali. Edisi ini mengandung dua bab baru. Kekeliruan dalam usaha membangun budaya ilmu dalam upaya memotivasi para pencari ilmu dalam membina umat manusia, masyarakat dan tamadun, dapat menyebabkan kejayaan sebuah bangsa gagal tercapai: ia tersekat di tahap superficial, atau bersifat duniawi, karena kurang mengambil unsur lain seperti akhlak dan keadilan, padahal dalam Islam, ilmu dan iman berkait erat. Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud mengupas konsep budaya ilmu, serta menjelaskan berbagai definisinya berkaitan dengan pemahaman Islamisasi ilmu-ilmu sembari menyorot pelbagai bangsa dan tamadun, serta membahas ciri yang dapat diteladani berkaitan dengan jatuh bangunnya sesuatu kaum dengan budaya ilmunya. Keperluan dan aspek praktikal dalam memupuk budaya ilmu dan satu contoh institusi yang menjelmakan gagasan budaya ilmu turut dipersoalkan.
Buku ‘Penjelasan Budaya Ilmu’ terdiri dari 6 bab, membahas topic-topik antara lain ;
Bab 1 : Budaya Ilmu dan Tamadun, bab 2 : Konsep Budaya Ilmu, bab 3 : Sistem Nilai Budaya Ilmu dan Jelmaan Sejarahnya, bab 4 : Islamisasi Ilmu, bab 5 : Budaya Ilmu di Malaysia dan bab 6 : Pelaksanaan di Malaysia.

Pendahuluan. Pentingnya ‘ilmu pengetahuan’ bagi setiap indivvidu dan masyarakat. Buku ini menjelaskan konsep ilmu dalam Islam. Menjelaskan cirri budaya ilmu Islam, sejarah Negara yang bertamadun, sejarah Malaysia yang berbudaya ilmu lain-lainnya.

Bab 1; Budaya Ilmu dan Tamadun. Memberikan penjelasan tentang peranan budaya ilmu bagi kejayaan, kekuatan dan kebahagiaan seseorang dan bahkan suatu bangsa. Negara minyak yang kaya raya terpaksa bergantung hampir dalam semua aspek penting kehidupan negaranya kepada Negara lain yang lebih maju secara keilmuan dan peradabannya. Kekuatan seperti jumlah tenaga manusia dan kemampuan tentaranya belumlah menjadi factor dominan dalam membangun kekuatan dan kejayaan sebuah bangsa, bahkan seringkali Negara kecil yang tidak memiliki jumlah tenaga manusia dan bala tentara yang banyak menjadi besar, terhormat dan disegani hanya karena memiliki budaya ilmu yang tinggi. Beberapa Negara tersebut antara lain; Yunani, Yahudi, China, India, Jepang, Barat dan Islam.

Bab 2; Konsep Budaya Ilmu. Yang dimaksud dengan budaya ilmu adalah adanya sebuah kondisi dimana seluruh lapisan masyarakat melibatkan diri baik langsung mapun tidak langsung dalam kegiatan keilmuan. Prilaku individu, masyarakat dan kebijakan sebuah Negara diputuskan berdasarkan ilmu pengetahuan, baik berdasarkan kajian maupun berdasarkan musyawarah mufakat. Pembudayaan ilmu merupakan kerjasama semua pihak, tidak hanya terletak di pundak guru professional, para usahawan, pemerintah, politisi, ibu dan bapa dan lain-lain. Masyarakat yang berbudaya akan menolak dan membenci pandangan , pernyataan serta perbuatan yang tanpa dilandasi ilmu dan kebenaran. Tidak boleh ada pandangan bahwa budaya ilmu cukup diupayakan oleh kalangan guru saja.

Islam memandang adanya hubungan antara ilmu dan tamadun, semuanya bersumber kepada al-Qur’an dan al-Sunnah. Islam dalam budaya ilmu bertitik tolak dari ilmu, bukan hawa nafsu atau kepentingan sempit pribadi. Ilmu datangnya dari Allah yang diturunkan melalui para Rasul pilihan, mengandung aspek dzahir dan ghaib. Oleh karenanya ruang lingkup ilmu dalam Islam amat luas dan tidak terbatas.
Sementara Barat mendifinisikan ilmu secara sempit, sehingga ilmu hanya dimaknai pada hal-hal yang dapat dibuktikan secara empiric, sedangkan kajian soal yang ghaib, seperti Allah, syetan, jin, sorga, neraka, kehidupan akhirat tidak termasuk ilmu.

Bab 3 ; Sistem Nilai Budaya Ilmu dan Jelmaan Sejarahnya. Bab ini membahas beberapa nilai yang harus dimiliki oleh siapa saja yang aktif membangun budaya ilmu. Nilai – nilai tersebut antara lain ; 1) mementingkan ilmu; ilmu adalah nilai paling penting. Menolak nilai kebebalan, kebodohan dan kepalsuan. Ilmu dimulyakan, dituntut dan dihayati seumur hidup dengan penuh keikhlasan. Prndidikan yang benar tidak akan memisahkan pelaksanaannya kepada pendidikan formal, informal dan non-formal, 2) berkekalannya hasil ilmiah; para ilmuan dan ahli fikir diangkat martabatnya, usaha ilmiah mewariskan kemashlahatan bersama dan memahami agama dalam usaha keilmuan adalah merupakan satu ibadah dan jihad, 3) keberlanjutannya usaha keilmuan; manusia mempunyai tanggung jawab sepanjang hidupnya dan usaha keilmuan harus senantiasa diusahakan selama hayatnya, 4) hormat dan kritis terhadap ilmu; Keberanian mencari kebenaran dengan menimba dan memperbaiki hasil pemikiran manusia terdahulu dan semasa. • Aristotle – tujuan memperbaiki ilmu, menyimpang daripada gurunya Plato, 6. Kesinambungan Tradisi Ilmu • Berkesinambungan ilmu dengan mengetahui khazanah ilmu generasi terdahulu , 5) kesinambungan ilmu; tidak pernah berhenti belajar seperti Abu Hanifah yang sudah termasyhur dengan keilmuannya tetapi tetap belajar kepada Imam Malik yang umurnya 13 tahun lebih muda darinya. Al-Jahiz, bangsa Negro Abdi, penjual roti dan ikan, mencari ilmu bukan di tempat kuliah, tetapi dengan cara bergaul dengan para ilmuwan, menghadiri masjid dan mempelajari ilmu-ilmu berguna dengan pengunjung masjid, Ibn Rusy tidak pernah berhenti belajar kecuali 2 (dua) hari, yaitu hari kematian bapaknya dan hari perkawinannya, 6) kepemimpinan; kepemimpinan memiliki andil sangat penting bagi terbangunnya budaya ilmu. Karena bila seorang pemimpin tidak mendorong tradisi keilmuan dalam berbagai aspek kehidupan masyarakat, maka akan hancurlah tatanan keilmuan suatu bangsa, 7) bermusyawarah; Bagi Plato, misalnya, seseorang bakal pemimpin harus terlebih dahulu mempunyai kebijaksanaan dan umurnya tidak kurang daripada 50 tahun. Melalui latihan falsafah ini beliau akan mengetahui antara lainnya, cara berfikir yang rasional dan tidak mengikut hawa nafsu serta tekana sementara. Dia harus akan mengetahui hakikat kewujudan, Tuhan, manusia dan rohnya – unsur yang kekal tentang peribadi kemanusiaan. Dia juga harus mengetahui makna sebenar kebahagiaan atau kebaikan yang mahu diberikan kepada rakyatnya, begitu juga dengan makna sebenar keadilan keberanian dan lain-lain. • Ibn Khaldun, falsafah Plato terlalu agak ideal, tetapi diterima kerana penekanannya pada aspek kerohanian manusia dan kepada keilmuaan sebagai prasyarat utama kepimpinan itu dan 8) peranan wanita, Ciri penting dalam nilai pembanguna budaya ilmu

Bab 4 ; Penulis melihat islamisasi ilmu merupakan bentuk dari kesadaran umat dimana selama ini konsep pendidikan dan ilmu bermuara ke Barat. Ia seakan melambangkan kebenaran hakiki, keadilan, perubahan dan pembaruan yang melibatkan umat Islam.

Bab 5 ; Budaya Ilmu di Malaysia. Kajian Syed Naquib al-Attas mengenai sejarah kedatangan Islam di alam Melayu telah member kesan yang besar terhadap masyarakat Melayu, baik dari segi ekonomi, social budaya, pemikiran serta kepercayaan. Budaya ilmu di Malaysia telah muncul sejak zaman kesultanan Melayu dan Aceh dan melahirkan beberapa tokoh seperti Tun Seri Lanang.
Islam berkembang merata ke seluruh masyarakat Malaysia termasuk pemimpin Negara. Oleh karenanya maka budaya ilmu Islam menjadi berkembang sangat pesat. Masyarakat, para ilmuwan dan pemimpin Negara menghormati ilmu dan usaha dalam bidang keilmuan terus bergaerah di seluruh lapisan masyarakat Melayu. Ilmu yang banyak dibincang pada masa itu ialah ilmu agama dan tidak ada dalam bidang akliah seperti perubatan sains dan teknologi. • Perkembangan pendidikan di pondok di Patani, kelantan, di kedah pada abad 19 sehingga pertengahan abad ke 20 masihi.

Bab 6 ; Pelaksanaan di Malaysia. Penulis menjelaskan bahwa untuk membina budaya komprehensif memerlukan perubahan nilai dan pegangan hidup.  Perubahan kepada tiga kelompok dasar masyarakat: yaitu; kelompok pemimpin politik, pemerintah, guru dan para orang tua. Hal-hal yang perlu diambil kira ialah :1) Sistem nilai dan falsafah pembangunan Negara 2) Penghormatan kepada ilmuwan dan pendidik 3) Merapatkan cediakawan dengan masyarakat 4) Pembacaan bermutu 5) Peranan contoh pemimpin 6) Ilmu dalam membuat keputusan 7) Peranan media massa 8) Persediaan bahasa ilmu dan kegaerahan penerjemahan.

Persensi adalah Dosen Tetap Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Azhaar dan kandidat Doktor Pendidikan Islam pada Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun, Bogor